Podaci sajta Poslovi Infostud pokazuju da su poslodavci od maja prošle do maja ove godine objavili 1.864 oglasa za ovu poziciju, ali i da je broj konkurisanja za posao komercijaliste daleko prevazilazio prosek.

Prema rečima Miloša Turinskog, PR-a Infostuda, za posao komercijaliste u proseku se prijavljivao 131 kandidat, što je daleko iznad ukupnog proseka.

"Mi smo u poslednjih godinu dana imali prosečno oko 50 prijava po poziciji, dok je u ovom slučaju to gotovo tri puta više, što govori o velikom broju zainteresovanih. Takođe, treba istaći da je od ukupnog broja oglasa njih 687 bilo za mesto komercijaliste na terenu, a tu je zainteresovanost kandidata bila još veća, odnosno prosečan broj konkurisanja bio je čak 164", kaže Turinski.

Zarada od 78.000 do 234.000 dinara

U oba slučaja komercijalisti su najviše traženi u glavnim gradskim centrima, odnosno u Beogradu, Novom Sadu i Nišu, a zanimljivo je i da zarada ozbiljno varira, u zavisnosti od obima posla, industrije koja raspisuje oglas za komercijalistu.

"Prosečna zarada za ovu poziciju slična je republičkom proseku, tačnije 78.000 dinara, ali zanimljivo je da je maksimalna ponuđena u poslednjih godinu dana kod jednog poslodavca bila čak 234.000 dinara", navodi Turinski.

Što se tiče uslova, kompanije uglavnom zahtevaju minimum srednju stručnu spremu, iskustvo u sektoru prodaje od godinu dana i više, a neophodno je imati i vozačku dozvolu i poznavati osnove rada na računaru. Komercijalisti sa kojima smo razgovarali ističu da je dobra komunikacija sa kupcima, odnosno klijentima kojima prodaju svoju robu zapravo najvažnija da bi bili uspešni. Osim toga njihov posao podrazumeva i ugovaranje i ostvarivanja prodaje, obilazak kupaca, dogovore o prodaji i isporuci robe, prezentovanje novih proizvoda, brigu o pozicioniranju robe u radnjama, o rokovima plaćanja.

Radno vreme komercijalista najčešće je od 8 do 16 sati, a zarada se uglavnom sastoje iz fiksnog i varijabilnog dela, odnosno bonusa koje komercijalisti dobijaju ukoliko ostvare ili prebace unapred zadate ciljeve.

Naš automobil je naša kancelarija

Ivan Kovačević je agent prodaje, odnosno komercijalista u kompaniji "Nelt" i svoj posao opisuje ovako:

"Pošto već imam unapred određene rute, ujutru obično prvo uradim pripremu za obilazak kupaca, napravim plan prodaje za svakog i eventualno se informišem kada je ko u određenoj radnji da ne bih gubio previše vremena na vožnju. Kada dođem u objekat, kod kupca, utvrdim stanje, upišem porudžbine i uradim otpis robe sa isteklim rokom trajanja, ako je ima. I ranije sam znao da je za ovaj posao potrebno da si komunikativan, da si informisan i da jednostavno znaš da lepo pričaš, ali u realnosti je zapravo najvažnije da znaš da slušaš kupca", kaže Ivan.

On navodi da je za uspešnu saradnju sa kupcima važno poznavati ih, pristupiti im, ne po šablonu, nego personalizovano, jer to olakšava sklapanje posla, prodaju i uspešnu saradnju.

Njegov kolega, Mladen Đorđević, zaposlen je kao komercijalista u niškoj firmi "Recon" koja se bavi distribucijom i prodajom mašina u rudarskoj i građevinskoj industriji. Kaže da dnevno obiđe između tri i sedam klijenata, od Jagodine do Preševa, a njegov glavni zadatak je da kompanijama iz ovih industrija predstavi i ponudi proizvode koje oni prodaju.

"U nekim segmentima posao je sličan onom koji obavljaju komercijalisti u maloprodaji robe široke potrošnje, primera radi naplata i fakturisanje, ali u nekim delovima i skroz različit, jer mi prodajemo specijalizovanu i specifičnu robu", rekao je on.

"Suština je da moramo odlično da poznajemo robu koju nudimo,da je dobro prezentujemo potencijalnim klijentima, odnosno da održavamo kontakt kako sa novim i potencijalnim kupcima, tako i sa onima koji već rade sa našim mašinama"objašnjava Mladen.

Kako dodaje, svim terenskim komercijalistima kancelarija je zapravo u službenom automobilu, te da im je posao da dnevno prelaze desetine ili stotine kilometara.

Komercijala je posao koji se nikad ne završava

Obojica ističu da je za posao komercijaliste potrebno imati završenu srednju školu, četvorogodišnju, dok Ivan ističe da je u njegovoj kompaniji za više pozicije, kao što je supervizor ili za dalje napredovanje neophodno više ili visoko obrazovanje.

"Mi imamo u kompaniji mogućnost da unapredimo znanje, pošto imamo stalne obuke i usavršavanja, u skladu sa trendovima na tržištu. Komercijala je posao koji se nikada ne završava. Koliko god da to radiš svaki dan, po nekom unapred pripremljenom planu, nikada nisi sve naučio i nikada ne znaš šta u tom planu može da se promeni", kaže Ivan Kovačević.

Sagovornici Infostuda ističu da je dinamika, odnosno stalna komunikacija sa ljudima, to jest kupcima, istovremeno i prednost i mana posla kojim se bave.

Mladen tako navodi da je prednost njegovog posla što nije vezan za kancelarijsku stolicu osam sati dnevno, ali da kratki rokovi ili problemi koji se javljaju tokom realizacije kupovine mogu biti prilično stresni, dok Ivan naglašava da je komunikacija sa klijentima i najlepši, ali istovremeno i najteži deo ovog posla.

"Stalno si u pokretu i živoj komunikaciji sa ljudima, što je lepa stvar, ali ako tebi ili njemu jednostavno nije dan, to može i otežati posao. Zato se dešava i da sa kupcima popijemo kafu i porazgovaramo o problemima, a naravno tu su uvek i kolege, pošto jedni druge najbolje možemo razumeti", kaže Ivan.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.