Irene Papas je bila jedna od najistaknutijih glumica u Grčkoj. Rođena je 1926. godine u Korintu u Grčkoj. Svoj pečat dala je u evropskim filmovima početkom 1950-ih.

Do juče, Irene Papas je sedela na krevetu sede kose. Proslavljala svoje rođendane potpuno odsutna, od kada joj je bolest izbrisala iz uma predivan život koji je vodila sve dok je nije ščepala Alchajemorova bolest.

Grčka boginja, kao i rimska (Rim je smatrala svojim drugim domom), koja je svetu prikazala drevne grčke tragedije i postala holivudska zvezda, sa desetinama nagrada i nominacija, hrabra i ponosna, poražena je od bolesti koja briše sećanja.

Rođena je 1926. godine u Kilimodiju u Korintu kao Irena Lelekou, u porodici učitelja. Njeni roditelji imali su četiri devojčice i protivili su se kada je Irene kao tinejdžerka rekla da želi da postane glumica. Nije uspela da se ostvari kao majka.

Do kraja života je živela Peloponezu, u jednom malom selu u kojem je i odrasla sa zdravstvenim problemima prouzrokovanim Alchajemerovom bolešću.

Kada je debitovala u pozotištu Irene je opisivana kao "divno stvorenje s jednostavnom dugom haljinom sa naborima, koja se kreće veličanstveno i istovremeno jednostavno, kao da je oživela karijatidu (mermernu statuu žene u arhitekturi starih Grka).

Karijatida kao nadimak prati će je tokom celog života. Imala je pozorišnu karijeru sa predstavama Ibsena, Šekspira i klasične grčke tragedije, pre karijere na filmu. Snimila je 1948. svoj prvi film. S drugim filmom 1951. učestvuje na Kanskom festivalu i tamo doživljava neverovatan uspeh. Stroga, arhaična, kao isklesana iz vizantijskih vekova, sa strašću u svojim pokretina, s dubokim pogledom i misterijom koja se ne može proniknuti, postala je predmet obožavanja. Neko bi rekao: tipična mediteranska lepotica avanturističkog duha, sa ljupkim glasom i talentom za pevanje.

Filmski kritičar Rodžer Ebert primetio je da u bioskopu ima mnogo "lepih devojaka, ali ne i mnogo žena ", i nazvao je velikom glumicom. Primetio je da njena visina ograničava broj vodećih muških glumaca sa kojima je mogla da igra, i da njen jak peloponeski naglasak ograničava uloge koje bi mogla da dobije, a "njena neobična lepota ne može se porediti sa tipičnim superzvezdama."

" Obični glumci", rekao je, "imaju problem kad se nađu zajedno na ekranu sa Papas jer ona krade svu pažnju." Svejedno, njeno prisustvo u mnogim poznatim filmovima, napisao je Ebert, inspirisalo je "nešto kultno" u njenoj karijeri.

Godine 1952. godine, popela se na sam vrh, probila se u bioskope širom sveta, što su mnogi drugi ranije bezuspešno pokušavali. Kao Grkinja pred kamerama, zebeležena je u istoriji filma. Preko 70 snimljenih filmova, što je rekord za grčku glumicu. Ona obilazi sve kontinente snimajući svoje filmove, Holivud, Jugoslavija, Libija, Maroko, Brazil, Australija, Portugal. Irene Papas gradi sebe u svakoj novoj ulozi, gde god da krene. Marlon Brando,Iv Montan, Gregori Pek, Entoni Kvin, svi pored nje. Na Brodveju, 1967. godine, stoji na pozornici pored Džona Vojta. Irene Papas kao Helen u "Trojancima", kao Klitemnestra u "Ifigeniji", Helena Trojanska u filmu Trojanke, kraljica Katarina Aragonska... Federiko Felini, Ketrin Hepbern i Marlon Brando su rekli da je ona najveća glumica koja postoji.

Usledile su i nagrade i to za najbolju glumicu na Berlinskom festivalu za "Antigonu" (1961), nagrada na Kanskom festivalu za "Elektru"(1962), nagrade za film "Z" (1969). "Žena Evrope" (2000), "Zlatni lav" na Venecijanskom festivalu (2009)... Međunarodna zvezda igranih filmova poput Topovi sa Navarona i Grk Zorba. Tri nominacije za Oskara. Irenu Papas koja svojim ulogama dočarava drevne tragedije i predstavlja mediteransku kulturu, papa Benedikt poziva u Sikstinsku kapelu da je zamoli da prenese poruku svojom umetnošću Bogu.

Brak, deca koju nije dobila, glasine o ljubavi

Nikada nije pričala o svom ličnom životu, o ljubavi, o venčanjima, deci. Nikada nije dozvoljavala da joj se postavljaju pitanja o privatnom životu. Ono što su svi znali je da je sa 18 godina bila udata za Alkieja Papasa. Njen brak nije potrajao, ali je zadržala muževljevo prezime, koje je postalo poznato u celom svetu.

Njeni partneri, velike filmske zvezde, Marlon Brando i Entoni Kvin, jasno su govorili o pečatu koji je ostavila. Svi su znali i da je tajkun Aga Kan, neko vreme oženjen Ritom Hejvort, bio ludo zaljubljen u nju. Svi su pričali o njoj, o njenim muškarcima, njenim ljubavima, ali je ona to vešto izbegavala.

Tek 2002. godine, u jednom od svojih retkih intervjua, priznala je da živi veliku i poslednju ljubav u Italiji, sa muškarcem mnogo mlađim od nje.

Uvek je delovala kao dete koje želi da isisa svoj život do kraja. Živela je strasno, energično. Zabavljala se, pušila, putovala, živela. Ona voli Rim, drugu majku kako ga zove, a prava majka joj je uvek bila Atina. Kuća u senci Akropolja i šetnja Plakom. A negde iz dubine, u pesmi "Odesa", koju je snimila sa Vangelisom, na poslednjem albumu "Aphrodite's Child" zvuči kao sa drugog sveta.

BRAK SA ALKIS PAPAS

Alkis Papas je bio glumac , dramski pisac, radio producent, oglašivač, ali pre svega veoma kreativna osoba. Alkis Papas, čovek koji je uveo svetski poznatu grčku glumicu Irene Papas u glumu, a zatim se oženio njom, umro je pre tri godine u 96. godini. U svom poslednjem intervjuu za novine u martu 2014., Alkis Papas spomenuo je svoju vezu sa Irene Papas: "Kad je Irene studirala u Narodnoj pozorišnoj školi, držao sam joj časove. Tako smo se upoznali i zaljubili. Bio sam na njenoj strani kao učitelj kada je igrala u predstavi "Ljudi". Kostim nam je bio preskup, pa je za jednu predstavu obukla moje odelo."

Njihova ljubavna veza završila se brakom, iako su se njeni roditelji protivili. "Venčali smo se u Solunu između dve predstave. Njen otac, kada sam ga upoznao, rekao je: "Ukrao si je prelepu". Ubrzo posle toga je otišla u inostranstvo i napravila veliki uspeh. Kada se vratila u Atinu na neko vreme, učestvovala u mojoj radio emisiji "Aladinova lampa" i rekla: "Alk, da li ti smeta da zadržim tvoje prezime, po njemu me prepoznaju i ovde i u inostranstvu?" Odgovorio sam joj da nema problema. Kasnije, Linda, njena sestra, je došla da me zamoli da potpišem dokument koji je dokaz da nemam ništa protiv da zadrži moje prezime, ali rekao sam joj da je moje usmeno odobrenje ugovor."

LJUBAV SA BRANDOM

Irene Papas i Marlon Brando su se srelu Rimu kada je on imao 30, a ona 24. godine. Brando je već bio planetarno poznat, dok je ona polako gradila svetsku karijeru.

Američki glumac bio je fasciniran lepotom i mediteranskim temperamentom Grkinje pa je uleteo u strasnu vezu koju su mnogo godina krili od svih. Irina Papas je mnogo kasnije otkrila: "Jako sam volela Branda i brinula sam se za njega. On je bila velika strast mog života." Iako su raskinuli, ostali su prijatelji, a 1999. godine došao je u Grčku i nije je propustio da vidi svoju davno izglubljenu ljubav. Glumica je o njihovom susretu rekla "Uprkos njegovim godinama, način na koji je razmišlja i govori još uvek je sjajan." Brando je tada imao 74. godine, piše Kurir Stil.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.